30 września br. Stowarzyszenie WIOSNA otrzymało Brązową Tarczę, nagrodę za zajęcie 3. miejsca na Festiwalu Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów”, w kategorii organizacje pozarządowe. Niezależne Jury złożone z ekspertów w dziedzinie kina, ekologii, biznesu, NGO i CSR – doceniło spot Szlachetnej Paczki „Piątek, piąteczek, piątunio”.
Wydarzenie filmowe odbyło się w dniach 25-30 września w Poznaniu. To jest jedyny festiwal w Polsce poświęcony filmom dokumentalnym oraz promocyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu. W tym roku na konkurs nadesłano 79 filmików, a zakwalifikowano 52 produkcje. „Wyjątkowy filmowy konkurs dla tych, którym zależy na lepszym świecie” – tak o Festiwalu mówią organizatorzy.
Rozmowa z gościem specjalnym, Aldona Kłobska, Michał Gruba i Robert Więckiewicz Fot. Maciej Lemański
Spot Szlachetnej Paczki – „te filmy zmieniają świat”
Spot, który został doceniony na Festiwalu Filmów Odpowiedzialnych, powstał w ramach 21. kampanii Szlachetnej Paczki i był częścią koncepcji kreatywnej „Dla niektórych”. Spot przyczynił się do rozpropagowania idei mądrej pomocy w 2021 roku. W efekcie pomoc darczyńców z całej Polski trafiła do 17 010 potrzebujących rodzin. Działania Szlachetnej Paczki połączyły ponad 704 200 Polaków, a łączna wartość pomocy wyniosła prawie 70 milionów złotych.
Robert Więckiewicz, gość specjalny i Marek Piątkowski, jeden z jurorów (Fundacja Aeris Futuro) Fot. Maciej Lemański
„Piątek, piąteczek, piątunio”
Spot przestawia sceny z przyjemnego piątkowego wieczoru. Kamera podąża za grupą osób przygotowujących się do wieczornego wyjścia, żeby w końcu przeniknąć przez wizjer sąsiadujących drzwi. Tam znajduje się mama, która opiekuje się dorastającym synem z niepełnosprawnością. Materiał uświadamia, że tuż za ścianą mogą mieszkać osoby w potrzebie – mijamy ich na klatkach schodowych, wyprzedamy na ulicach. Nie wiemy, z czym się borykają. Paczka uwrażliwia na innych i łączy ludzi, którzy żyją często obok siebie, ale w dwóch różnych światach.
Bez Szlachetnej Paczki wiele historii – często skrajnej – biedy wciąż pozostawałoby w ukryciu. Program umożliwia odnajdywanie najbardziej potrzebujących i daje każdemu z nas szansę na niesienie im mądrej pomocy.
Twórcy spotu
Koncept kreatywny 21. kampanii Szlachetnej Paczki powstał we współpracy z agencją Hand Made, autorką scenariusza spotu jest Dominika Janiszewska. Spot w reżyserii Tomasza Chrapusty wyprodukował dom produkcyjny ISTV Media. Materiał można było zobaczyć w przestrzeni digital oraz na antenach TVP, TVN i TVN24. Stacje telewizyjne emitowały spot pro-bono.
Zobacz spot:
Festiwal Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów”
Festiwal Filmów Odpowiedzialnych „17 Celów” to jedyny w Polsce festiwal poświęcony filmom dokumentalnym i promocyjnym z zakresu zrównoważonego rozwoju i społecznej odpowiedzialności biznesu (Corporate Social Responsibility – CSR). Jego organizatorem jest Fundacja CSR Res Severa powstała w 2016 roku, a jej głównym celem jest wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczeństwa.Tytuł nawiązuje do Agendy ONZ i zawartych w niej 17 Globalnych Celów (Sustainable Development Goals - SDGs).
Festiwal odbywa się w Poznaniu, zawsze w okolicach rocznicy uchwalenia Agendy ONZ na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 (25 września 2015 r.) i zawartych w niej 17 Globalnych Celów. 17 Celów dotyczy wszystkich aspektów życia człowieka i społeczeństw. Festiwal w zamierzeniu organizatorów jest imprezą cykliczną i ma zasięg ogólnopolski (do konkursu filmowego zapraszane są podmioty z całej Polski).
Do udziału w Festiwalu szczególnie zachęcane są 3 sektory; samorządy, przedsiębiorstwa i organizacje pozarządowe, ale też inne podmioty zainteresowane zrównoważonym rozwojem.