Trudny rok, wielkie wyzwania, zadziwiające efekty. Mimo niepewnej sytuacji gospodarczej i społecznej, Szlachetna Paczka po raz kolejny pokazała, że niemożliwe staje się możliwe. W efekcie pomoc dotarła do wszystkich 17 020 rodzin włączonych do programu, w tym 572 rodzin poszkodowanych przez wrześniową powódź. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu w pomaganie ponad 700 tysięcy osób. To o 13 tys. osób więcej niż w roku poprzednim. Wartość przekazanych paczek osiągnęła prawie 72,5 mln złotych.
Odpowiednio dobrana strategia, przemyślana koncepcja kreatywna i działania skupione na efektywności przyniosły wymierne rezultaty w postaci 17 020 potrzebujących rodzin, do których dotarła pomoc skrojona na miarę potrzeb - wsparcie, które nie tylko odpowiada na materialne trudności, ale także przywraca nadzieję, godność i daje poczucie bycia zauważonym. Kolejny raz Szlachetna Paczka połączyła tysiące ludzi we wspólnym pomaganiu. Wolontariusze, darczyńcy, partnerzy, media i ambasadorzy pokazali, jak wiele dobrego można wspólnie zrobić. Takie zaangażowanie zmienia życie nie tylko tych, którzy otrzymują pomoc, ale także tych którzy ją przygotowują. Dzięki spójnej komunikacji, szeroko zakrojonym działaniom i wspólnemu wysiłkowi, razem osiągnęliśmy coś niezwykłego
– mówi Marta Firlej, Dyrektorka ds. Komunikacji i Marketingu w Stowarzyszeniu WIOSNA, które organizuje Szlachetną Paczkę.
Ponad 700 tys. osób połączonych w pomaganiu
Komu i na jaką skalę udało się pomóc?
„Nie spodziewasz się, co potrafi Twoja Paczka” – koncepcja kreatywna
Nasza idea kreatywna opierała się na motywie niespodziewanych zdarzeń. Chcieliśmy podkreślić zaskoczenie, którego doświadczają darczyńcy Szlachetnej Paczki, odkrywając, że przygotowanie pomocy jest znacznie prostsze, niż początkowo przypuszczali. Równocześnie idea ta pozwalała nam opowiadać historie rodzin, które nie spodziewały się, że choroba, samotność czy zdarzenia losowe tak głęboko zmienią ich życie. Chcieliśmy w prosty, ale wyrazisty sposób pokazać, że każdy może przeżyć pozytywne emocje i poczuć wsparcie – zarówno jako osoba niosąca pomoc, jak i ktoś, kto ją otrzymuje. Nasz storytelling, oparty na prawdziwych i poruszających historiach, inspirował do działania i budował poczucie wspólnoty. Autentyczna i pełna nadziei komunikacja była kluczem do nawiązania więzi z odbiorcami, bo to właśnie emocje mają moc łączenia ludzi
– mówi Katarzyna Kowalska, Ekspertka ds. Komunikacji i Trendów w Stowarzyszeniu WIOSNA.
Darczyńcy są często zaskoczeni, jak wiele osób potrafi połączyć przygotowanie paczki dla jednej rodziny. Dzięki temu pomoc nabiera głębszego wymiaru – staje się czymś więcej niż wyłącznie wsparciem materialnym. A Weekend Cudów to moment, który obdarowuje podwójnie – niesie radość zarówno tym, którzy dają, jak i tym, którzy otrzymują. Szlachetna Paczka to dla nas za każdym razem ogromna satysfakcja i przywilej pracy przy projekcie, który zmienia życie tak wielu osób
– mówi Zofia Tarnawczyk, Senior Copywriter w Hand Mad.
Historie potrzebujących

Biedańsk – fikcyjne miasto prawdziwych ludzi
Od lat spotykamy się z trudnościami w opowiadaniu o problemie ubóstwa. Dla wielu odbiorców prezentowane przez nas liczby są abstrakcyjne. 2,5 mln ludzi w Polsce żyje w skrajnym ubóstwie, zasięg ubóstwa skrajnego wzrósł z 4,6% do 6,6%. To, ile to jest? Co to znaczy? To dużo czy mało? Zastanowiliśmy się: jak opowiadać o problemie, którego skala jest ogromna, ale którego nadal wielu z nas nie potrafi dostrzec? Wiedzieliśmy, żeby skutecznie opowiedzieć o ubóstwie w Polsce, musimy sięgnąć po metaforę, która pozwoli odpowiedzieć na tego typu pytania. Tak powstał Biedańsk. Fikcyjne miasto. Bo gdyby zebrać w jednym miejscu Polaków, którzy doświadczają skrajnego ubóstwa, powstałoby największe miasto w Polsce, jak Warszawa i Wrocław razem wzięte
– mówi Magdalena Łukasik, Menadżerka ds. Badań i Analiz w Stowarzyszeniu WIOSNA, współautorka Raportu o biedzie.

2 500 000 osób – czytamy we wstępie Raportu.
Liczby robią wrażenie, ale jeszcze większe wrażenie robią historie na nich oparte. Biedańsk natychmiast dał nam strukturę do opowiadania o polskim ubóstwie. Wystarczyło wypowiedzieć głośno tę nazwę, żeby kolejne osoby dokładały swoje pomysły. Tak nośna idea jest bardzo cenna
– mówi Dominik Koza, Business Development Director z agencji Hand Made.

Ambasadorzy Paczki 2024 – różnorodność, która łączy
- Reprezentantki i reprezentanci Polski w piłce nożnej i futsalu, którzy przekonywali, że „Twoja Paczka zmieni grę”.
- Sportowcy różnych dyscyplin: Aleksandra Mirosław i Bartosz Zmarzlik razem z Karolina Pęk przekonywali, że polskim sportem narodowym jest pomaganie ze Szlachetną Paczką. W tym roku dołączyli do tej ekipy Aleksandra Jarecka i Wilfredo Leon. Warto dodać, że w tym gronie znaleźli się najlepsi sportowcy roku wyróżnieni w plebiscycie Przeglądu Sportowego.
- Anna Lewandowska, dla której przygotowywanie Paczki dla potrzebujących to już coroczna, rodzinna tradycja.
- Aktorzy teatru 6. Piętro: Michał Żebrowski, Daniel Olbrychski, Barbara Kurdej-Szatan i Anna Cieślak, którzy zachęcali do włączenia się w Paczkę w ostatnich dniach kampanii.
- Ludzie gór, czyli Krzysztof Wielicki, Andrzej Bargiel i Kinga Baranowska oraz GOPR Podhale – a w tym roku dołączyli do nich Kuba Patecki, Łukasz Supergan i Kamili Kielar – wspólnie przekonywali, że „Nie spodziewasz się, co potrafi Twoja Paczka”.
- Grupa komików Please Stand-up w skład, której wchodzą: Joanna Jędrzejczyk, Łukasz „Lotek" Lodkowski, Michał Leja, Piotr „Zola" Szulowski, Błażej Krajewski, Darek Gadowski, Tomek Kołecki, Patryk Gosiński, Dj Falcon1 – eksperci w wywoływaniu uśmiechu na naszych twarzach, tym razem postanowili przywrócić uśmiech na twarzy pani Anieli, przygotowując dla niej Paczkę.
- A także aktor Mateusz Janicki, Maturalni i wielu innych ambasadorów obecnych w trakcie wydarzeń transmitowanych live przez Szlachetną Paczkę i prowadzonych przez Ewę Drzyzgę.

Więcej materiałów edukacyjnych i poradnikowych
Partnerstwa medialne
Tej radości nie pojmuje matematyka – paczka w liczbach

Szlachetna Paczka dziękuje na różne sposoby
