Komunikacja uwzględniająca sytuację gospodarczą w kraju, wielowymiarowe wsparcie ambasadorów docierających do różnorodnych społeczności, efektywne inicjatywy CSR z szerokim gronem firm partnerskich – to tylko kilka z czynników, które stoją za sukcesem kolejnej kampanii Szlachetnej Paczki. W 2023 roku pomoc dotarła do ponad 17 tysięcy rodzin w potrzebie, a jej łączna wartość wyniosła blisko 74 mln zł. To o 14 mln więcej niż w 2022 roku.
Razem z darczyńcami, wolontariuszami i wszystkimi przyjaciółmi Paczki robimy wiele dobrego dla rodzin w potrzebie. Ugruntowana w świadomości Polaków marka Szlachetnej Paczki umożliwia nam docieranie z ideą mądrej pomocy efektywnie i na jeszcze większą skalę. Z badania przeprowadzonego w grudniu 2023 roku wynika, że aż 88% Polaków zna Paczkę chociażby ze słyszenia, a co trzeci badany wymienia Szlachetną Paczkę jako pierwszą odpowiedź na pytanie o akcję pomocową w okresie bożonarodzeniowym
– puentują organizatorzy.
„Na co nas stać?” – koncepcja kreatywna
Przygotowując komunikację kampanii Szlachetnej Paczki, bazowaliśmy na insighcie mówiącym, że lepiej jest pomagać niż być tą osobą, która jest obdarowywana, dlatego, że gdy pomagamy, to znaczy, że nadal mamy na to zasoby. W związku z trudniejszą sytuacją gospodarczą i inflacją również pomagający zaczęli zadawać sobie pytanie, na co ich stać. Chcieliśmy pokazać, że aby pomagać, nie trzeba mieć bardzo dużych środków, siła tkwi we wspólnocie i zachęceniu do zaangażowania najbliższego otoczenia. „Razem stać nas na dobro” to hasło kampanii, które mówi, że wspólnie możemy zgromadzić środki na pomoc konkretnej, potrzebującej rodzinie oraz że mamy w sobie wystarczająco empatii, chęci, możliwości wygospodarowania czasu na niesienie pomocy
– mówi Katarzyna Kowalska, Menadżerka ds. Komunikacji Strategicznej w Stowarzyszeniu WIOSNA.
Raport o biedzie 2023
W wakacje Internet zalewają zdjęcia restauracyjnych rachunków publikowane przez zszokowanych turystów. Są jednak w Polsce ludzie, dla których każdy paragon jest paragonem grozy. Leki, podstawowa żywność, ubrania, środki higieniczne. To produkty pierwszej potrzeby, które są dla nich dobrem luksusowym, a „małe przyjemności” całkowicie wypadają z ich codziennego słownika. Żyjący w ubóstwie z lękiem oczekują podliczenia i tak skromnych zakupów. Zawstydzeni pytają czy mogą być dłużni grosz. Dla nich ten grosz ma znaczenie
– czytamy w Raporcie o biedzie 2023.
Raport o biedzie jest dla Szlachetnej Paczki bardzo ważną publikacją. Oddajemy głos tym, którzy ubóstwa doświadczają – to ich głos w dyskusji o problemie ubóstwa powinien być najważniejszy i dlatego zależy nam, żeby ten głos wybrzmiał najmocniej. Profesor Tarkowska powiedziała, że „Nie tylko sama bieda i ludzie biedni, ale i nastawienie do nich całego społeczeństwa mówią dużo o samym tym społeczeństwie”. Zgadzamy się z tym. To my, jako całe społeczeństwo, odpowiadamy za to, jak podchodzimy do problemu ubóstwa
– mówi Magdalena Łukasik, Menadżer ds. Badań i Analiz w Stowarzyszeniu WIOSNA, współautorka Raportu o biedzie:
„Czy Paczka coś zmienia?”
Różnorodne grono ambasadorów
- reprezentantki i reprezentanci Polski w piłce nożnej i e-futbolu, którzy przekonywali, że w pomaganiu warto grać do jednej bramki,
- sportowcy z różnych dyscyplin: m.in. Joanna Jędrzejczyk, Aleksandra Mirosław i Bartosz Zmarzlik, którzy połączyli siły we wspólnych „mistrzostwach w pomaganiu” oraz Katarzyna Zillman,
- Anna Lewandowska, dla której przygotowywanie Paczki dla potrzebujących to już coroczna, rodzinna tradycja,
- aktorzy teatru 6. Piętro na czele z dyrektorem Eugeniuszem Korinem: Michał Żebrowski, Anna Dereszowska, Joanna Liszowska i Lesław Żurek, którzy zachęcali do włączenia się w Paczkę i odegrania pięknej roli w życiu najbardziej potrzebujących,
- muzycy zespołu Kwiat Jabłoni, którzy na swoim przykładzie mobilizowali fanów do zaangażowania w Paczkę słowami znanego porzekadła „niedaleko pada jabłko od jabłoni”,
- ludzie gór, czyli Krzysztof Wielicki, Andrzej Bargiel i Kinga Baranowska oraz GOPR Podhale, którzy przekonywali, że „razem” ma znaczenie – tak w górach, jak i na nizinach,
- twórcy internetowi znani z kanałów takich jak: Literaccy, O matko i córko oraz Maturalni.com,
- a także pięściarz Mariusz Wach, aktor Mateusz Janicki, aktorka Julia Kamińska i wielu innych ambasadorów obecnych w trakcie wydarzeń transmitowanych live przez Szlachetną Paczkę i prowadzonych przez Ewę Drzyzgę.
Razem stać nas na dobro – w całej Polsce
Kreatywne i efektywne działania z partnerami biznesowymi
Zarówno wieloletnie partnerstwa, często poszerzane o kolejne obszary współpracy, jak i nowo nawiązane relacje z przedstawicielami świata biznesu, pozwoliły nam docierać z pomocą do kolejnych grup i miejsc. Współprace z partnerami biznesowymi sprawiły, że marka Szlachetnej Paczki mogła być widoczna w minionej kampanii na jeszcze większą skalę i z jeszcze większą różnorodnością
– mówi Anna Woźniak z zespołu Współpracy i Rozwoju Stowarzyszenia WIOSNA:
To, na co warto wrócić uwagę, to fakt, że rośnie skala firm zainteresowanych i angażujących się w wolontariat pracowniczy ze Szlachetną Paczką. Ten model współpracy pozwala łączyć i rozwijać naszą misję społeczną oraz cele naszych partnerów. Zależy nam, aby w kolejnym roku jeszcze więcej firm miało okazję dołączyć do współpracy z Szlachetną Paczką, odkrywając, jak wiele benefitów niesie współpraca przy tym programie.
Wieloletnie partnerstwa medialne
Wydarzenia live, Black Friday i wiele więcej
Kampania Szlachetnej Paczki 2023 – podsumowanie
„Razem zrobiliśmy dobro – wiele dobra”
Choć powiedzieć „dziękuję” to za mało, żeby wyrazić wdzięczność za dobre serca i poświęcony czas, to warto podkreślać, że razem zrobiliśmy dobro, wiele dobra! I liczymy na Państwa zaangażowanie w kolejną edycję tego ogólnopolskiego święta dobroczynności
– mówią organizatorzy programu.