Z najnowszych badań przeprowadzonych przez ekspertów z Pracuj.pl wynika, że aż 58% Polaków chętniej aplikuje o pracę do firm, które angażują się w działania CSR. Jeszcze więcej, bo 59% deklaruje to w kontekście firm, które oferują możliwość wsparcia tych działań bezpośrednio swoim pracownikom. Corporate Social Responsibility, czyli społeczna odpowiedzialność biznesu oznaczająca wdrażanie strategii biznesowej uwzględniającej interes publiczny, staje się ważnym atutem, który może decydować sukcesie rekrutacji.
Wyniki w skrócie:
- 3/4 badanych jest jednoznacznie pozytywnie nastawionych do działań CSR.
- 6 na 10 respondentów uważa zaangażowanie w CSR za atut pracodawcy.
- Badani uważają, że w CSR częściej angażują się duże, zagraniczne firmy.
- 56% badanych deklaruje, że ich firmy realizują działania CSR.
- Ponad 40% respondentów angażujących się w CSR wspiera zbiórki darów.
Przeczytaj pełną treść raportu opracowanego przez Pracuj.pl: http://media.pracuj.pl/84285-csr-przyciaga-talenty-do-firm-badania-pracujpl
O rosnącej roli akcji dobroczynnych w życiu biznesu świadczy skala, jaką z roku na rok zyskuje SZLACHETNA PACZKA. Jeszcze w 2012 roku paczki przygotowane przez firmy stanowiły 10,5% całości, w 2019 było to już 21%. W ostatnią edycję zaangażowały się zespoły około 3500 firm, o czym dla Pracuj.pl mówi Dominika Langer-Gniłka, Dyrektor Działu Współpracy i Rozwoju w Stowarzyszeniu WIOSNA.
Jak z naszej perspektywy wygląda współpraca z biznesem?
W naszym przypadku – organizatora Szlachetnej Paczki – to przede wszystkim współpraca obustronna z nadrzędnym celem, jakim jest zmiana świata na lepsze poprzez świadczenie konkretnej, dedykowanej i mądrej pomocy, która nie byłaby możliwa bez wsparcia biznesu. Naszym partnerom biznesowym przyświeca autentyczna misja, która w połączeniu z proaktywną postawą z naszej strony i siłą, jaka stoi za markami Szlachetnej Paczki czy Akademii Przyszłości, przynosi bardzo wymierne korzyści dla biznesu. Z uwagi na niemal 20-letnie doświadczenie i duże możliwości, jakie daje brand Paczki, pracujemy z biznesem w wielu obszarach. Stawiamy na partnerstwa strategiczne i długofalowe, które opiekują potrzeby partnera w modelu holistycznym. Realizujemy wspólne kampanie wizerunkowe, kampanie produktowe obejmujące co-branding, planujemy działania CSR zgodne z DNA partnera i naszym, angażujemy pracowników, m.in. poprzez wolontariat pracowniczy, dając im poczucie wpływu, możliwość rozwoju i integracji. Współpraca z biznesem to dla nas wzajemne poznanie swoich potrzeb, dialog i wspólne wypracowanie rozwiązań.
Czy w ostatnich latach zauważamy zwiększoną aktywność firm?
Zdecydowanie! Zwłaszcza ewolucja rynku pracy pociągnęła za sobą szereg zmian. Pracownik zaczął być postrzegany przez pracodawcę wraz z całym bagażem jego potrzeb i potencjałów, które nie zawsze wprost związane są z pracą, a mogą pozytywnie na nią wpływać. Dawanie pracownikom poczucia wpływu, dni wolne na wolontariat, możliwość wyboru inicjatyw, jakie wesprze firma i wiele innych to tylko część z działań, jakie zaczęto podejmować wraz z rozwojem strategii employer brandingu i CSR. Liczbowo zaangażowanie firm w projekt Szlachetnej Paczki możemy pokazać poprzez procentowy udział w przygotowaniu Paczek dla konkretnych rodzin. W 2012 paczki przygotowane przez firmy stanowiły 10,5% całości. W 2019 roku jest to aż 44%, czyli około 7 tys. firm. Świadczy to m.in o ogromnym wzroście świadomości firm w obszarze CSR, przede wszystkim – małych i średnich przedsiębiorstw.
Kwestia wolontariatów pracowniczych – czy mamy zaangażowanych wolontariuszy z konkretnych firm?
Wolontariat pracowniczy to jeden z naszych największych projektów dla firm, w ramach którego całościowo opiekujemy ten obszar u partnerów. Zachęcamy by w jego ramach zaangażować się we współtworzenie w swoim środowisku pracy Szlachetnej Paczki dla konkretnych rodzin. Dostarczamy partnerowi know-how, szkolimy pracowników, którzy stają się liderami projektu i wspieramy wdrożenie go w firmie. Uwalniana przy tej okazji energia przekłada się na niezwykle wysoką ocenę projektu. Według naszej ewaluacji aż 99% osób deklaruje chęć udziału w projekcie w kolejnym roku. Wśród naszych wieloletnich partnerów wolontariatu pracowniczego znajdują się m.in. bank BNP Paribas i Kompania Piwowarska.
Czy działania CSR pomagają w budowaniu wizerunku pracodawcy?
Nasze badania to potwierdzają. Osoby zaangażowane w wolontariat pracowniczy zaczynają postrzegać swoje miejsca pracy jako bardziej przyjazne, aż 75% z nich wskazuje na poprawę samopoczucia w pracy, a 87% potwierdza, że ta inicjatywa wpłynęła na ich ogólne zadowolenie z życia. Wybrzmiewa też, że pracownicy czują dumę z powodu zaangażowania swojego pracodawcy w Szlachetną Paczkę, a to wydarzenie często określane jest jako jedno z najważniejszych wydarzeń firmowych w roku. 95% pracowników przekonało się o mocy sprawczej wspólnego działania! CSR to nie wydmuszka – to autentyczne działania, które realnie poprawiają relacje między pracownikami, wpływają na integrację, poczucie wpływu i sprawczości. A to przyciąga kandydatów do takiego pracodawcy. Już nie tylko najmłodsze pokolenia wymagają, aby pracodawca kierował się w biznesie konkretnymi wartościami i był społecznie odpowiedzialny. Ogólna tendencja na rynku pracy wskazuje na coraz większe wymagania względem firm. Tylko autentyczna odpowiedź na potrzeby świata i bliźnich – jak poprzez pomoc w Szlachetnej Paczce – powinna stanowić fundament każdej strategii EB i CSR. Zachęcamy do stworzenia jej wspólnie z nami.
Dominika Langer-Gniłka, Dyrektor Działu Współpracy i Rozwoju w Stowarzyszeniu WIOSNA